Hoekstra Drukkerij

De ISO 9001 is de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen. Klanteisen, klanttevredenheid, en continu verbeteren zijn hierbij de sleutelwoorden. Het ISO 9001 model begint en eindigt bij de klant van drukkerij Hoekstra. Het is onze klant die aangeeft aan wat hij wil hebben, wat zijn verwachtingen zijn en waar het produkt aan moet voldoen. Vervolgens wordt het produkt en/of de dienst geproduceerd en afgeleverd aan onze klant. De mate van tevredenheid van de klant geeft aan in hoeverre aan diens eisen is voldaan. Binnen het ISO 9001 proces wordt nagegaan hoe tevreden onze klant vervolgens is met het geleverde eindproduct. De medewerkers van Hoekstra blijven onderdeel van dit gehele proces en krijgen zo inzicht in de tevredenheid van onze klant. Bij de uitvoering van de nieuwe aanvraag of opdracht kunnen zij rekening houden met de nieuwe inzichten.

Door slim samen te werken is het 9 partners van Amara Partners BV gelukt om als eerste in de grafische branche ISO 9001:2008 groepsgecertificeerd te zijn. Door het gebruiken van een gezamenlijk managementsysteem zijn veel lasten en moeite uitgespaard. Zo’n 2 jaar geleden kwam Cees van Norden in contact met Verhoeven Consultancy voor het gebruiks-vriendelijker certificeren dan de traditionele individuele certificering. Johan Verhoeven heeft de webgebaseerde applicatie 4M-Focus ontwikkeld waar alles omtrent ISO 9001 centraal kan worden vastgelegd. Deze applicatie leent zich ook goed voor andere certificeringen.

Jeanne van Norden heeft dit proces op zich genomen en alle partners begeleid tot hun succes. Alhoewel ISO 9001 regelmatig als marketingtool wordt ingezet gaat het Amara Partners om de werking die ISO 9001 kan hebben voor haar partners. Het vergt discipline om met regelmaat zaken vast te leggen, echter geeft het wel inzicht in waar je staat als bedrijf en nog belangrijker, waar er verbetering te halen valt.

Vaak worden alledaagse beslommeringen direct en adequaat opgelost, waarna het in de vergetelheid raakt. Door registratie van deze zaken is er na verloop van tijd vaak een verband te zien waar problemen vandaan komen en waar bijvoorbeeld ‘bottlenecks’ zitten. Ook het vastleggen van waar je naar toe wilt en hoe dat te bereiken, is een belangrijk onderdeel hiervan. Vele ondernemers hebben in hun hoofd exact wat zij willen, echter wordt er in de praktijk te weinig doelgericht mee gedaan. Maak plannen, stel jezelf doelen en beschrijf hoe je dit denkt te gaan bereiken. Het klinkt zo simpel, maar toch erg lastig om het in de praktijk uit te voeren.

  • Bezoekadres
  • Van Harenstraat 23 -27
  • 9076 BS Sint Annaparochie
  • 0518 401228